torsdag 20 januari 2011

Lite klarhet..

Efter ett tags googlande både igår och idag inser jag att detta inte kan vara Röda hund och jag är smått irriterad på min läkare.

Under gårdagens besök hos honom där han undersökte mig och tog ett par prover sa han; "Du har en virusinfektion, med största sannolikhet Rubellavirus" Vilket är Röda hund.
Han uttruckte även en undran om jag blivit testad för antikroppar mot Rubellavirus när jag var gravid med Oliver eftersom ett sådant test ska göras. Jag personligen kommer inte ihåg vad som togs men antar att allt gått rätt till. Jag blev hemskickad och skulle hålla mig inne för att komma tillbaka idag då jag skulle få en sjukskrivning och ta ett prov för antikroppar.
Under kvällen igår googlade jag som sagt en del och tyckte det var väldigt underligt att jag skulle ha fått Röda hund. För sannolikheten är liten, även om jag inte har ett fullt skydd mot sjukdomen så är risken att någon annan skulle ha den väldigt liten då en väldigt hög %-del av befolkningen faktiskt är vaccinerade mot Röda hund.

Hur som helst, tillbaka på vårdcentralen för att få mitt sjukintyg idag. Fick inte träffa läkaren direkt utan tog ett prov och fick min sjukskrivning.
Kom hem och började läsa igenom sjukskrivningen där det i stora drag står att jag har en virusinfektion, status under undersökningen och varför jag ska vara hemma och hur länge. Bredvid "virusinfektion" finner jag en diagnoskod som jag googlar och får då fram att jag har;
"B34.3Parvovirusinfektion, ospecificerad lokalisation"

Något jag, efter ytterligare googlande, förstår är "femte sjukan"  och efter att ha läst igenom symptomen så kan jag konstatera att det stämmer in på vad jag har.

Vad som nu irriterar mig är att läkaren förmodligen insett att risken för Röda hund är liten och vad vet jag, kanske kollat upp om jag blivit testad för antikroppar under graviditeten (har de tillgång till journalen på vårdcentralen?) och sedan "kommit på" att det istället är "femte sjukan" och skrivit det på mitt sjukintyget, med all rätt, men utan att prata med mig. Kan de göra så? Borde han inte iaf ringa mig och ge mig en diagnos eller tycker han att det räckte med att säga virusinfektion igår? Och varför i hela fridens namn skulle jag då lämna ett prov för antikroppar mot Rubella-virus? Och det provet skulle ta, vad jag förstod, typ en vecka att få svar på.. Och om man både har antikroppar efter vaccination och efter infektion så förstår jag faktiskt inte riktigt meningen med det.

Ska nog ringa till min läkare imorgon och ställa dessa frågor för just nu fattar jag ingenting.
Men trots mina klagoramsor så är jag nog rätt nöjd med att vara sjukskriven för om kvällarna är jag rätt matt och frossig, dessutom har jag ett väldigt osmickrade utseende för tillfället. Svullen och röd i ansiktet, ser ut som om jag gått upp 10 kilo om man bara tittar på ansiktet, väldigt obehagligt att titta på sig själv i spegeln och inte känna igen sig själv kan jag säga!

Herregud vilket inlägg, men detta är nog ett typiskt, "behöver-ventilera-inlägg" som egentligen inte ger något för någon annan än mig själv.
Nu ska tvätten vikas och en bok läsas.

1 kommentar:

  1. ska nog ringa.... ring för fan!! ge han en omgång från mig med!!

    puss 1:an

    SvaraRadera